Demontaż BSA Scorpion
Igor Jeleński

No i stało się...
Nie był bym sobą , gdybym nie zaglądnął do środka mojego nowego nabytku.

Dlaczego....
Otóż BSA Scorpion w stanie fabrycznym na dużą ilosć sensownych strzałów , ale ich równomierność
z całym zakresie nie jest zadowalająca ( przynajmniej mnie ).
Z pełnego naładowania karabinka ( 200bar) uzyskuje się około 130 strzałów , ale od 212m/s , poprzez
258m/s do 210 m/s.
Charakterystka ma kształt pagórka , co niestety niezupełnie mi odpowiada.
Najprostszą metodą zredukowania tej niedogodności byłoby ładowanie kartusza karabinka do mniejszej wartości,
np. 150-160bar , ALE kosztem ilości strzałów.

Z wyliczeń wynika...
Objętosć kartusza w BSA Scorpion to około 0.180l ,wiec przy pełnym naładowaniu do 200bar zmieścimy tam
0.180 * 200 = 36l sprężonego powietrza.
Gwałtowne załamanie charakterystyki przypada na około 90bar w kartusz wiec z zasadzie możemy efektywnie strzelać
do około 100bar co daje 0.180 * 100 = 18l.
Reasumując na efetywne strzały zużywamy 36-18 = 18l czyli na pojedynczy strzał 18 / 130 = 0.138l.
Gdybyśmy naładowali kartusz do zaledwie 160bar , wyglądało by to tak...
((160 * 0.180) - ( 100 * 0.180)) / 0.138 = 72 strzały , więc wynik niezadawalający.

Ponieważ kartusz w Scorpionie jest "żywcem" przeniesiony z Horneta , więc możemy z powodzeniem ładować go
do 230bar , czyli ciśnienia nominalnego w Hornecie.
Po przeliczeniu wszystkiego , zrozumiałem , że w Scorpionie nie muszę się martwić o zapas powietrza ,
a raczej o "wyklepanie" charakterystyki energi strzałów..
Co niniejszym zrobiłem..

Jak...
UWAGA , PRZED DEMONTAŻEM KARABINKA PROSZĘ BEZWZGLĘDNIE CAŁKOWICIE OPRÓŻNIĆ KARTUSZ !!!!!
i wypełnić polisę ..
Polecam gorąco zaznajomić się ze schematem karabinka dostępnego pod
http://www.bsaguns.co.uk/?ID=55&GetFile=/Files/productos/Airguns/BSA%20Scorpion%20Issue%2016-6698.pdf
(oraz w dziale Download tej strony - przyp red.)
Znakomicie ułatwi to zrozumienie konstrukcji karabinka , jak i jego demontaż

Jako podstawę "teoretyczna" regulacji przyjąłem efekt nieliniowych oporów przeływu ( powietrza przez
pewną magiczną tulejkę ) oraz oczywisty wpływ zwiekszonej energi zbijaka na wielkość otwarcia zaworu.

Zaczynamy...
Aby być bardziej precyzyjnym ,w odniesieniu do poszczególnych elementów , będę posługiwał się numeracją
części wegług schematu ze strony internetowej BSA...
Na początek gromadzimy niezbędne narządzia...


Oddzielamy osadę od systemy odkręcając jedyną śrubę(2).





Odkręcamy śrubę(57), ukrywającą pod sobą spężynkę(65) i kulkę(73).
Chowamy te elementy w "suche i przewiewne" miejsce.




W każdym karabinku jest pewna śruba , od odkręcenia której załeży WSZYSTKO..
W Scorpione też taka jest. To śruba(56)
Mocuje ona "łapkę" popychacza śrutu i jest wkręcona w element(45) , przechodząc przez tulejkę(55)
Cały problem w tym , że gwint oraz tulejka(55) została dokładnie zaklejona klejem Locitte w elemencie(45)
i bez mocnego grzania się nie objedzie.
Co gorsza , element (45) jest osadzony w prowadnicy(49) , wykonanej z ertalitu z dużą domieszką MoS2,
więc przy nieumiejętnym podgrzewaniu , możemy łatwo narobić sobie kłopotów...
Polecam mocne skupione pogrzewanie, np. mikro-palinikem propan-butan i pierwszym kroku odkręcenie śruby(56)
Aby było jeszcze śmieszniej , wszystkie te czynności wykonujemy na naciągniętej sprężynie zbijaka...
(PAMIĘTAJ O OPRÓŻNIENU KARTUSZA)



i w końcu odkręcamy tą cholerną śrubkę..



Następnie podgrzewany poraz drugi element(45) i używajc ostrego noża ,podkładjąc coś uprzednio
pod element(45) , "odcinamy" tulejkę(55) od elementu(45)
UWAGA: Wszelkie moje próby wyszarpnięcia tulejki(55) za pomocą kombinerek , kleszczy samozaciskowych itp.
spełzły na niczym , dopiero pomysł z nożem (by Igor) spowodował zerwanie klejenia i rozdzielenie tych
dwóch części.



Następnie wkręcamy lekko śrubę(56) i wciskamy element(45) czyli popychacz w stronę portu ładowania śrutu.



W ten sposób uzyskujemy dostęp do pierwszej ( z dwóch ) srub(24) mocujących blok do cylindra(16).
Okręcamy ją i wyciągamy poprzez otwór po śrubie(57).


Teraz odsuwamy element(26) i mamy dostęp do drugiej śruby(24)..
( odsunie nam się także prowadnica(49) )
Także ją odkręcamy...


Po tej operacji mamy rozpołowiony system Scorpiona i dostęp do "magicznej" tulejki(6)
Uwaga na oringi(7) aby ich nie uszkodzić , ani zagubić...


Oto magiczna tulejka , której średnica jest po prostu za duża , i to dużo za duża...
Oryginalnie ma średnicę 2.4mm co daje powierzchnię przekroju 4,52mm kwadratowego.


Do eksperymentów użyłem trzech tulejek o średnicach 2.5mm , 2.0mm, 1.8mm..
które dostarczył mi profesor Senio z Kliniki FWB w Kole ( pasowały super )


Najlepsze wypłaszczenie charakterystyki , przy w miarę rozsądnej energi uzyskałem
z tulejką 1.8mm ,ale o wynikach nieco póżniej...

Do szczęścia brakuje nam tylko dostępu do sprężyny zbijaka , i wówczas będziemy mieli wpływ
na wszystkie kluczowe elemety regulacyjne , to jest na ową magiczną tulejkę i napięcie sprężyny zbijaka...
Aby to zrobić musimy odkręcić moduł spustu.
Tylna śruba(37) tego modułu trzyma osłonę sprężyny(64) zbijaka..
Uwaga , należy odręcając tą śrubę(37) trzymać palcem osłonę sprężyny aby nam nie wyskoczyła...


Po odręceniu możemy wymontować moduł spustu i ściągnąć osłonę sprężyny zbijaka.
Osłona jest wewnątrz gwintowana , i wkręcona w nią jest tulejka(23) regulacyjna napięcia
sprężyny(64) , więc żadne podkładki nie są potrzebne...



Ukazuje nam sie taki widok...


Wyciągany sprężynę(64) i ciężarek zbijaka(20)



Co ciekawe, cieżarek(20) zbijaka na w środku gwin, pozwalający wkręcić nam dodatkowe obciążenie
i w ten prosty sposób zwiększyć jego masę.



Regulacja...
Po eksperymentach z róznymi średnicami tulejki(6) najlepszą okazała sie tulejka o średnicy 1.8mm
czyli o powierzchni przekroju 2.54mm kwadratowego.
Oryginalna tulejka ma przewierzchnię przekroju 4.52mm więc została użyta tulejka o przekroju o
połowę mniejszym...!!!!

Aby zniwelować małą energię strzałów przy w pełni naładowanym kartuszu , wykęciłem tulejkę regulacyjną
o 5mm , zwiększając w ten sposób napięcie sprężyny zbijaka..

Wszystkie dane podaję jako optymalne. Eksperymenty trwały znacznie dłużej. Nałeżało
tak ustalić średnicę tulejki i napięcia sprężyny , aby uzyskać rozsądną energie karabinka
przy możliwie jak najbardzie płaskiej chrakterystyce energii strzałów...

Wyniki...

Oto wykres 110 strzałów przy użyciu śrutu Exact 4.51 przy naładowaniu kartusza do 200bar
Przy podstawie 0 m/s



Przy podstawie 100m/s



Przy podstawie 200m/s



Wykres enegrii w J

Podstawa 0 J



Podstawa 10 J




Nie biorę sie za ocenianie tych osiągów ( efekt pliszki...)
Co tu ukrywać , bardzo polubiłem ten karabinek..coś w sobie ma..

I to by było na tyle w dzisiejszym odcinku o BSA Scorpion...
P.S. Gorące podziekowanie dla Luki ( za teorię ) i Seniowi ( za praktykę )


Tekst i zdjęcia - Igor Jeleński
Bardzo dziękujemy za udostępnienie materiału!


do góry

[ zobacz księgę | dopisz do księgi ] Ostatnie uaktualnienie: 14.09.2016 printer2.gif, 1 kB
Drukuj tę stronę
aktualnie stronę przegląda Warning: fopen(howmanylog1.txt): failed to open stream: Permission denied in /volume1/web/airguns/howmany.php on line 37 Warning: fputs() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /volume1/web/airguns/howmany.php on line 38 Warning: fclose() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /volume1/web/airguns/howmany.php on line 39 1 Warning: fopen(howmanylog1.txt): failed to open stream: Permission denied in /volume1/web/airguns/howmany.php on line 79 Warning: fputs() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /volume1/web/airguns/howmany.php on line 80 Warning: fclose() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /volume1/web/airguns/howmany.php on line 81 osób.

Wszystkie materiały opublikowane na tej witrynie są objęte prawem autorskim i zostały zamieszczone za zgodą ich autorów. Kopiowanie i publikowanie materiałów bez zgody ich autorów jest wzbronione.
Strona optymalizowana dla przeglądarki Firefox najlepiej wygląda w rozdzielczości 1280x1024