Tuning
Tomasz Burchardt

Rzadko si� zdarza aby wiatr�wka, kt�rej wyprodukowano tysi�ce egzemplarzy, by�a dopasowana do wymaga� ka�dego strzelca, i mia�a tak wysok� jako�� jak produkty robione na zam�wienie, lub karabinki ma�oseryjne.

Tuning wykonuje si� w celu wzrostu celno�ci , mocy i lepszego dopasowania broni. Dodatkowym efektem jest poprawa pracy mechanizm�w i uprzyjemnienie strzelania.

Oto wykaz podstawowych modyfikacji wiatr�wek spr�ynowych:

-Zastosowanie precyzyjnych prowadnic spr�yny- zmniejsza to brz�czenie spr�yny przy strzale, zwi�ksza jej �ywotno��, zabezpiecza przed wyboczeniem. (u�miech w kierunku optyki- mniejsze drgania=d�u�sze �ycie lupy)

Ale tutaj �atwo wpa�� w pu�apk�, zamiast poprawienia kultury strza�u, �ruty l�duj� w tarczy przypadkowo. To konsekwencja ciasnego spasowania niew�a�ciwej prowadnicy. Rozpr�aj�ca si� spr�yna chwyta prowadnic� w ko�cowym momencie i przekazuje na ni� cz�� energii daj�c wyra�ny objaw skr�tu karabinka w jego osi, co uniemo�liwia opanowania cyklu strza�u. Co zatem zrobi�, by zlikwidowa� skr�t? Nale�y pozwoli� spr�ynie na jej swobodny ruch na �o�ysku �lizgowym zastosowanym na przeciwleg�ym jej ko�cu, czyli na prowadnicy przedniej. gdzie zastosowane s� polerowane mosi�ne podk�adki, kt�re stanowi� �o�ysko �lizgowe umo�liwiaj�ce swobodne rozpr�enie spr�yny z jej skr�tem bez przekazania energii na karabinek. Wi�ksza d�ugo�� przedniej prowadnicy pozwala na swobodne manipulowanie wag�.

-Smarowanie specjalnymi smarami i olejami- karabinek nie spala oleju, co gwarantuje stabilno�� pr�dko�ci wylotowej �rutu, przeciwdzia�a zu�yciu mechanizm�w, wyt�umia drgania spr�yny (patrz �rodki konseruj�ce u dziale PORADY)

-Obr�bka kana�u przej�ciowego mi�dzy cylindrem a luf� - wzrost sprawno�ci, zwi�ksza si� moc

-Zmniejszenie masy t�oka- spada moc, ale r�wnie� odrzut i wibracje przy strzale. skraca si� cykl strza�u.

-Szlifowanie prawid�owego kszta�tu wej�cia lufy- wi�ksza stabilno�� pr�dko�ci wylotowej a tym samym celno��, �rut nie �cina si� na kraw�dzi lufy.

-Obr�bka wylotu lufy- tzw. "korona" - �rut opuszcza luf� r�wno ca�ym obwodem i nie jest wytr�cany z r�wnowagi przez gaz wylotowy z lufy. poprawia to celno��.

-Skr�cenie lufy- kr�tszy czas strza�u , bro� bardziej por�czna i lepiej wywa�ona. niestety wi�ksza g�o�no��

-Regulacja mechanizmu spustowego, lub jego przer�bka- mniejsza si�a nacisku na spust, u�atwia to utrzymanie celu. Cz�sto wykonuje si� polerowanie element�w mechanizmu spustowego.

-Zastosowanie zewn�trznej prowadnicy spr�yny wewn�trz t�oka- lepsze prowadzenie spr�yny i ochrona przed przedostawaniem si� smaru ze spr�yny do cylindra

-Zwi�kszenie skoku t�oka- wzrost mocy

-Zastosowanie teflonowych pier�cieni prowadz�cych t�oka- zmniejszenie tarcia i wibracji t�oka, cichsza praca

-Zamontowanie t�umika- wyciszenie strza�u, poprawa wygl�du broni.

- Honowanie cylindra- wzrost mocy i wi�ksza �ywotno�� uszczelnienia.

- Doci��nik na luf� - w przypadku gdy pod trzymamy karabinek w jednej r�ce na wysoko�ci 2/3 cylindra i osada przewa�a nam  a w normalnej eksploatacji ci�ko uzyska� stabilne skupienie serii strza��w warto poeksperymentowa� z doci��nikiem lufy

- Wymiana spr�yny na mocniejsz� - oczywi�cie wzrost mocy, ale bez zb�dnej przesady! zbyt mocna spr�yna sprawi� mo�e �e karabinek wyjdzie z ustawowego limitu 17J. a wtedy trzeba dokona� rejestracji, strzela� tylko na atestowanych strzelnicach...Dodatkowo szybszemu zu�yciu podlega wiele element�w w karabinku...nie by�a projektowana na wi�ksz� moc. Wi�kszy odrzut...czy warto?

- Wymiana uszczelek z gumowych (czarnych)  na silikonowe - wzrost mocy ( zar�wno uszczelek lufy lak i t�oka) np. Zepto

Cz�sto na rynku dost�pne s� ca�e zestawy tuningowe do broni pneumatycznej. Wystarczy wybra� tylko odpowiedni do posiadanego karabinka , zaopatrzy� si� w odpowiednie smary i przeczyta� dok�adnie co i czym si� smaruje...to proste. W razie pyta� ch�tnie na wszystkie odpowiemy. Na pewno zauwa�ycie popraw�!

Na rynku istniej� r�wnie� firmy sprzedaj�ce opr�cz zestaw�w tuningowych tak�e gotowe poprawione karabinki znanych i cenionych marek.


Firma VENOM to wiod�cy i chyba najbardziej znany na �wiecie i renomowany tuner wiatr�wek mieszcz�cy si� w Anglii. (Venom Custom Shop w Birmingham).

�mija z dwoma g�owami - symbol Venom Custom Shop poni�ej:

Wiatr�wki Venoma to po��czenie pi�knego wygl�du, solidno�ci i trwa�o�ci na d�ugie lata. Wiatr�wki Venoma to wyroby perfekcyjne w ka�dym calu.

System LAZAGLIDE tej firmy polega m.in. na wymianie wszystkich wewn�trznych cz�ci w wiatr�wce na specjalnie przez Venoma dopracowane nowe elementy - np. w HW97 dostajesz nowy oksydowany cylinder , nowy t�ok, specjalne prowadnice kt�re nie dopuszczaj� do tarcia metal-metal. Do tego oczywi�cie specjalne smary, spr�yna, kapelusz i prowadnica.

Sprz�t naci�ga si� bezszmerowo i lekko, cykl strza�u skr�cono, zmniejszono do min odrzut. Dzi�ki temu dostajesz wiatr�wk� kt�ra pomo�e Ci wygra� ka�de zawody -z tego strzelaj� profesjonali�ci. W Anglii w presti�owych zawodach sprz�t Venoma zawsze plasuje si� w �cis�ej czo��wce w klasie spr�ynowej.

Ci kt�rzy zam�wili, ju� raczej tak zmienionego sprz�tu nie sprzedaj� - te ma�e dzie�a sztuki bardzo trudno znale�� na rynku wt�rnym.




.

W celu lepszego dopasowania karabinka do strzelca przerabia lub wykonuje si� now� osad�. Na zdj�ciach nowa osada do karabinka Slavia. (podniesiona baka, chwyt pistoletowy)

Powy�sz� osad� wykona� Darek - kolega z forum bron.iweb.pl

Powy�ej Walther Dominator Parola (sam sobie osad� zrobi�)

Poni�ej TX-200 PP Lars Edition te� robiony przez Parola.

do g�ry

[ zobacz ksi�g� | dopisz do ksi�gi ] Ostatnie uaktualnienie: 14.09.2016 printer2.gif, 1 kB
Drukuj t� stron�
aktualnie stron� przegl�da Warning: fopen(howmanylog1.txt): failed to open stream: Permission denied in /volume1/web/airguns/howmany.php on line 37 Call Stack: 0.0000 358624 1. {main}() /volume1/web/airguns/showme2.php:0 0.6512 418232 2. include('/volume1/web/airguns/howmany.php') /volume1/web/airguns/showme2.php:558 0.6512 418336 3. fopen($filename = 'howmanylog1.txt', $mode = 'a+') /volume1/web/airguns/howmany.php:37 Warning: fputs() expects parameter 1 to be resource, bool given in /volume1/web/airguns/howmany.php on line 38 Call Stack: 0.0000 358624 1. {main}() /volume1/web/airguns/showme2.php:0 0.6512 418232 2. include('/volume1/web/airguns/howmany.php') /volume1/web/airguns/showme2.php:558 0.6513 418336 3. fputs($fp = FALSE, $str = '|1744238567\n') /volume1/web/airguns/howmany.php:38 Warning: fclose() expects parameter 1 to be resource, bool given in /volume1/web/airguns/howmany.php on line 39 Call Stack: 0.0000 358624 1. {main}() /volume1/web/airguns/showme2.php:0 0.6512 418232 2. include('/volume1/web/airguns/howmany.php') /volume1/web/airguns/showme2.php:558 0.6513 418336 3. fclose($fp = FALSE) /volume1/web/airguns/howmany.php:39 1 Warning: fopen(howmanylog1.txt): failed to open stream: Permission denied in /volume1/web/airguns/howmany.php on line 79 Call Stack: 0.0000 358624 1. {main}() /volume1/web/airguns/showme2.php:0 0.6512 418232 2. include('/volume1/web/airguns/howmany.php') /volume1/web/airguns/showme2.php:558 0.6514 419856 3. fopen($filename = 'howmanylog1.txt', $mode = 'w+') /volume1/web/airguns/howmany.php:79 Warning: fputs() expects parameter 1 to be resource, bool given in /volume1/web/airguns/howmany.php on line 80 Call Stack: 0.0000 358624 1. {main}() /volume1/web/airguns/showme2.php:0 0.6512 418232 2. include('/volume1/web/airguns/howmany.php') /volume1/web/airguns/showme2.php:558 0.6514 419856 3. fputs($fp = FALSE, $str = '') /volume1/web/airguns/howmany.php:80 Warning: fclose() expects parameter 1 to be resource, bool given in /volume1/web/airguns/howmany.php on line 81 Call Stack: 0.0000 358624 1. {main}() /volume1/web/airguns/showme2.php:0 0.6512 418232 2. include('/volume1/web/airguns/howmany.php') /volume1/web/airguns/showme2.php:558 0.6514 419856 3. fclose($fp = FALSE) /volume1/web/airguns/howmany.php:81 os�b.

Wszystkie materia�y opublikowane na tej witrynie s� obj�te prawem autorskim i zosta�y zamieszczone za zgod� ich autor�w. Kopiowanie i publikowanie materia��w bez zgody ich autor�w jest wzbronione.
Strona optymalizowana dla przegl�darki Firefox najlepiej wygl�da w rozdzielczo�ci 1280x1024