Tuning
Tomasz Burchardt

Rzadko się zdarza aby wiatrówka, której wyprodukowano tysiące egzemplarzy, była dopasowana do wymagań każdego strzelca, i miała tak wysoką jakość jak produkty robione na zamówienie, lub karabinki małoseryjne.

Tuning wykonuje się w celu wzrostu celności , mocy i lepszego dopasowania broni. Dodatkowym efektem jest poprawa pracy mechanizmów i uprzyjemnienie strzelania.

Oto wykaz podstawowych modyfikacji wiatrówek sprężynowych:

-Zastosowanie precyzyjnych prowadnic sprężyny- zmniejsza to brzęczenie sprężyny przy strzale, zwiększa jej żywotność, zabezpiecza przed wyboczeniem. (uśmiech w kierunku optyki- mniejsze drgania=dłuższe życie lupy)

Ale tutaj łatwo wpaść w pułapkę, zamiast poprawienia kultury strzału, śruty lądują w tarczy przypadkowo. To konsekwencja ciasnego spasowania niewłaściwej prowadnicy. Rozprężająca się sprężyna chwyta prowadnicę w końcowym momencie i przekazuje na nią część energii dając wyraźny objaw skrętu karabinka w jego osi, co uniemożliwia opanowania cyklu strzału. Co zatem zrobić, by zlikwidować skręt? Należy pozwolić sprężynie na jej swobodny ruch na łożysku ślizgowym zastosowanym na przeciwległym jej końcu, czyli na prowadnicy przedniej. gdzie zastosowane są polerowane mosiężne podkładki, które stanowią łożysko ślizgowe umożliwiające swobodne rozprężenie sprężyny z jej skrętem bez przekazania energii na karabinek. Większa długość przedniej prowadnicy pozwala na swobodne manipulowanie wagą.

-Smarowanie specjalnymi smarami i olejami- karabinek nie spala oleju, co gwarantuje stabilność prędkości wylotowej śrutu, przeciwdziała zużyciu mechanizmów, wytłumia drgania sprężyny (patrz środki konserujące u dziale PORADY)

-Obróbka kanału przejściowego między cylindrem a lufą - wzrost sprawności, zwiększa się moc

-Zmniejszenie masy tłoka- spada moc, ale również odrzut i wibracje przy strzale. skraca się cykl strzału.

-Szlifowanie prawidłowego kształtu wejścia lufy- większa stabilność prędkości wylotowej a tym samym celność, śrut nie ścina się na krawędzi lufy.

-Obróbka wylotu lufy- tzw. "korona" - śrut opuszcza lufę równo całym obwodem i nie jest wytrącany z równowagi przez gaz wylotowy z lufy. poprawia to celność.

-Skrócenie lufy- krótszy czas strzału , broń bardziej poręczna i lepiej wyważona. niestety większa głośność

-Regulacja mechanizmu spustowego, lub jego przeróbka- mniejsza siła nacisku na spust, ułatwia to utrzymanie celu. Często wykonuje się polerowanie elementów mechanizmu spustowego.

-Zastosowanie zewnętrznej prowadnicy sprężyny wewnątrz tłoka- lepsze prowadzenie sprężyny i ochrona przed przedostawaniem się smaru ze sprężyny do cylindra

-Zwiększenie skoku tłoka- wzrost mocy

-Zastosowanie teflonowych pierścieni prowadzących tłoka- zmniejszenie tarcia i wibracji tłoka, cichsza praca

-Zamontowanie tłumika- wyciszenie strzału, poprawa wyglądu broni.

- Honowanie cylindra- wzrost mocy i większa żywotność uszczelnienia.

- Dociążnik na lufę - w przypadku gdy pod trzymamy karabinek w jednej ręce na wysokości 2/3 cylindra i osada przeważa nam  a w normalnej eksploatacji ciężko uzyskać stabilne skupienie serii strzałów warto poeksperymentować z dociążnikiem lufy

- Wymiana sprężyny na mocniejszą - oczywiście wzrost mocy, ale bez zbędnej przesady! zbyt mocna sprężyna sprawić może że karabinek wyjdzie z ustawowego limitu 17J. a wtedy trzeba dokonać rejestracji, strzelać tylko na atestowanych strzelnicach...Dodatkowo szybszemu zużyciu podlega wiele elementów w karabinku...nie była projektowana na większą moc. Większy odrzut...czy warto?

- Wymiana uszczelek z gumowych (czarnych)  na silikonowe - wzrost mocy ( zarówno uszczelek lufy lak i tłoka) np. Zepto

Często na rynku dostępne są całe zestawy tuningowe do broni pneumatycznej. Wystarczy wybrać tylko odpowiedni do posiadanego karabinka , zaopatrzyć się w odpowiednie smary i przeczytać dokładnie co i czym się smaruje...to proste. W razie pytań chętnie na wszystkie odpowiemy. Na pewno zauważycie poprawę!

Na rynku istnieją również firmy sprzedające oprócz zestawów tuningowych także gotowe poprawione karabinki znanych i cenionych marek.


Firma VENOM to wiodący i chyba najbardziej znany na świecie i renomowany tuner wiatrówek mieszczący się w Anglii. (Venom Custom Shop w Birmingham).

Żmija z dwoma głowami - symbol Venom Custom Shop poniżej:

Wiatrówki Venoma to połączenie pięknego wyglądu, solidności i trwałości na długie lata. Wiatrówki Venoma to wyroby perfekcyjne w każdym calu.

System LAZAGLIDE tej firmy polega m.in. na wymianie wszystkich wewnętrznych części w wiatrówce na specjalnie przez Venoma dopracowane nowe elementy - np. w HW97 dostajesz nowy oksydowany cylinder , nowy tłok, specjalne prowadnice które nie dopuszczają do tarcia metal-metal. Do tego oczywiście specjalne smary, sprężyna, kapelusz i prowadnica.

Sprzęt naciąga się bezszmerowo i lekko, cykl strzału skrócono, zmniejszono do min odrzut. Dzięki temu dostajesz wiatrówkę która pomoże Ci wygrać każde zawody -z tego strzelają profesjonaliści. W Anglii w prestiżowych zawodach sprzęt Venoma zawsze plasuje się w ścisłej czołówce w klasie sprężynowej.

Ci którzy zamówili, już raczej tak zmienionego sprzętu nie sprzedają - te małe dzieła sztuki bardzo trudno znaleść na rynku wtórnym.




.

W celu lepszego dopasowania karabinka do strzelca przerabia lub wykonuje się nową osadę. Na zdjęciach nowa osada do karabinka Slavia. (podniesiona baka, chwyt pistoletowy)

Powyższą osadę wykonał Darek - kolega z forum bron.iweb.pl

Powyżej Walther Dominator Parola (sam sobie osadę zrobił)

Poniżej TX-200 PP Lars Edition też robiony przez Parola.

do góry

[ zobacz księgę | dopisz do księgi ] Ostatnie uaktualnienie: 14.09.2016 printer2.gif, 1 kB
Drukuj tę stronę
aktualnie stronę przegląda Warning: fopen(howmanylog1.txt): failed to open stream: Permission denied in /volume1/web/airguns/howmany.php on line 37 Call Stack: 0.0001 356432 1. {main}() /volume1/web/airguns/showme2.php:0 0.5103 416040 2. include('/volume1/web/airguns/howmany.php') /volume1/web/airguns/showme2.php:558 0.5103 416144 3. fopen($filename = 'howmanylog1.txt', $mode = 'a+') /volume1/web/airguns/howmany.php:37 Warning: fputs() expects parameter 1 to be resource, bool given in /volume1/web/airguns/howmany.php on line 38 Call Stack: 0.0001 356432 1. {main}() /volume1/web/airguns/showme2.php:0 0.5103 416040 2. include('/volume1/web/airguns/howmany.php') /volume1/web/airguns/showme2.php:558 0.5103 416144 3. fputs($fp = FALSE, $str = '|1734831337\n') /volume1/web/airguns/howmany.php:38 Warning: fclose() expects parameter 1 to be resource, bool given in /volume1/web/airguns/howmany.php on line 39 Call Stack: 0.0001 356432 1. {main}() /volume1/web/airguns/showme2.php:0 0.5103 416040 2. include('/volume1/web/airguns/howmany.php') /volume1/web/airguns/showme2.php:558 0.5103 416144 3. fclose($fp = FALSE) /volume1/web/airguns/howmany.php:39 1 Warning: fopen(howmanylog1.txt): failed to open stream: Permission denied in /volume1/web/airguns/howmany.php on line 79 Call Stack: 0.0001 356432 1. {main}() /volume1/web/airguns/showme2.php:0 0.5103 416040 2. include('/volume1/web/airguns/howmany.php') /volume1/web/airguns/showme2.php:558 0.5104 417664 3. fopen($filename = 'howmanylog1.txt', $mode = 'w+') /volume1/web/airguns/howmany.php:79 Warning: fputs() expects parameter 1 to be resource, bool given in /volume1/web/airguns/howmany.php on line 80 Call Stack: 0.0001 356432 1. {main}() /volume1/web/airguns/showme2.php:0 0.5103 416040 2. include('/volume1/web/airguns/howmany.php') /volume1/web/airguns/showme2.php:558 0.5105 417664 3. fputs($fp = FALSE, $str = '') /volume1/web/airguns/howmany.php:80 Warning: fclose() expects parameter 1 to be resource, bool given in /volume1/web/airguns/howmany.php on line 81 Call Stack: 0.0001 356432 1. {main}() /volume1/web/airguns/showme2.php:0 0.5103 416040 2. include('/volume1/web/airguns/howmany.php') /volume1/web/airguns/showme2.php:558 0.5105 417664 3. fclose($fp = FALSE) /volume1/web/airguns/howmany.php:81 osób.

Wszystkie materiały opublikowane na tej witrynie są objęte prawem autorskim i zostały zamieszczone za zgodą ich autorów. Kopiowanie i publikowanie materiałów bez zgody ich autorów jest wzbronione.
Strona optymalizowana dla przeglądarki Firefox najlepiej wygląda w rozdzielczości 1280x1024